divany.hu
2015.02.28.
Nyugtalan nagyvårosi korrajz és egymåsra talåló testek a Tricks & Tracks folytatåsåban, Frenåk Pål rutinból is szétrobbantja a Trafót.
Mire figyelsz?
1999-ben mutattĂĄk be a FrenĂĄk PĂĄl TĂĄrsulat Tricks & Tracks cĂmƱ darabjĂĄt, amely mĂĄr akkor is a korszellemet prĂłbĂĄlta megidĂ©zni, miközben a test Ă©s a szemĂ©lyisĂ©g, az egyĂ©n Ă©s a közössĂ©g viszonyĂĄt boncolgatta. A tavaly mĂĄrciusban a TrafĂłban bemutatott, majd most hĂ©tvĂ©gĂ©n, illetve legközelebb 2015. mĂĄjus 20-21-Ă©n ugyanitt jĂĄtszott Tricks & Tracks 2. rĂ©szben folytatĂĄsa, rĂ©szben pedig ĂșjragondolĂĄsa az eredetinek. Vagy persze, ha Ășgy tetszik, egyik sem, hiszen magĂĄban is kivĂĄlĂłan Ă©rthetĆ Ă©s Ă©lvezhetĆ, nemcsak az ĂĄtgondolt, minden mozdulatot helyĂ©re rakĂł koreogrĂĄfiĂĄnak, hanem a mĂ©rhetetlenĂŒl profi tĂĄrsulatnak is köszönhetĆen.
A rövid, nem egĂ©szen egy ĂłrĂĄs darabot heten tĂĄncoljĂĄk, a felöltözöttsĂ©g Ă©s a meztelensĂ©g kĂŒlönfĂ©le fokozataiban â a test ugyanis nemcsak egyĂ©rtelmƱen ruhĂĄtlan, vagy egyĂ©rtelmƱen felöltözött. Ez a kettĆssĂ©g csupĂĄn azĂ©rt tƱnhet elsĆ lĂĄtĂĄsra egyĂ©rtelmƱnek, mert a nyugati kultĂșrĂĄban kulturĂĄlis Ă©rtelemben csak a felöltözött test szĂĄmĂt elfogadottnak. A meztelensĂ©g mindig jelez valamit.
A ruha nem lĂ©te olyan jelentĂ©seket hoz lĂ©tre, amelyek annĂĄl hangsĂșlyosabbak, minĂ©l meglepĆbb, vagy akĂĄr hĂ©tköznapibb a kontextus, amiben a meztelensĂ©g megjelenik. SzĂnpadon meztelennek lenni jĂł ideje nem szĂĄmĂt meglepĆnek, mĂ©g mindig okoz azonban kĂ©nyelmetlen perceket. A testĂŒnk tabu. Pedig FrenĂĄk â Ă©s a TrafĂł â szĂnpadĂĄn a legbrutĂĄlisabb jelenlĂ©t sokszor nem meztelensĂ©gben, hanem ruhĂĄban jön lĂ©tre. MegmutatjĂĄk, hogy csupaszok lehetĂŒnk akkor is, ha szĆrmekabĂĄtot viselĂŒnk, a test ugyanis elleplezheti azt, amit a viselkedĂ©s mĂĄr nem kĂ©pes: a magĂĄny Ă©s az egymĂĄsra utaltsĂĄg bonyolult Ă©s elemi feloldhatatlansĂĄgĂĄt.
EgymĂĄsra feszĂŒlnek Ă©s egymĂĄsĂ©rt nyĂșlnak a testek a szĂnpadon, miközben a tĂĄncosok minden mozdulatĂĄbĂłl ĂĄtsĂŒt az egyedĂŒllĂ©t kĂ©tsĂ©gbeesĂ©se. Ez nem csak a kor sajĂĄtossĂĄga, s nem egy Ășjabb nagyvĂĄrosi közhely, amelyet elpuffanthatunk a csalĂĄdi asztalnĂĄl. A magĂĄny megĂ©lĂ©se legdrĂĄmaibb mĂłdon akkor törtĂ©nik, amikor valaki mĂĄssal tĂĄncolunk, Ă©s mind közĂŒl a viszonzott, de meg nem Ă©rtett vĂĄgy a legkĂnzĂłbb.
Az elĆadĂĄs pĂ©ldĂĄsan bemutatja, hogy mindegy, milyen nemƱ Ă©s korĂș a mĂĄsik test, a vonzĂĄs nem vĂĄlogat. A meztelen fĂ©rfi Ă©s nĆi test duĂłja az egyĂ©bkĂ©nt minimĂĄl, fehĂ©r kockĂĄt idĂ©zĆ szĂnpadon Ă©ppen olyan megrĂĄzĂł, mint a kĂ©t nĆ vagy a kĂ©t fĂ©rfi tĂĄncos egymĂĄsra utaltsĂĄga. Az elĆadĂĄs Ă©s a darab terĂ©ben a teljes egyenlĆsĂ©g nem csupĂĄn vigasztalĂł gondolat, hanem a testbe Ărott jelek Ă©s törtĂ©nek sokasĂĄgĂĄn keresztĂŒl az identitĂĄs elsĆdleges Ă©s valĂłs tapasztalata. Nemcsak a rĂĄncok Ă©s sebhelyek, hanem a mozdulatok, a tekintet Ă©s a bĆr is törtĂ©neteket mesĂ©lnek, amelyekben el lehet veszni, haza lehet talĂĄlni, Ă©s amelyek ugyanĂșgy Ćrzik az Ă©letĂșt, a hibĂĄk, az utazĂĄsok Ă©s Ă©jszakĂĄk, mint a mĂĄsik emberek lenyomatait. Az elĆadĂĄson olyanok is tĂĄncolnak â pĂ©ldĂĄul a mindig kivĂĄlĂł Jantner Emese â, akik mĂĄr a 15 Ă©vvel ezelĆttiben is ott voltak, csak Ă©ppen mĂĄs szerepben. FrenĂĄk PĂĄl ezt nyilatkozta a darab kapcsĂĄn: âEz a kreĂĄciĂł komoly szembenĂ©zĂ©s önmagunkkal, felkavarĂł szĂĄmunkra is: a keretet ĂĄtemeljĂŒk, de Ășj tartalommal töltjĂŒk meg. Azt a kivĂ©teles helyzetet reprodukĂĄljuk a szĂnpadon, ami az Ă©letben is törtĂ©nik: az Ășj generĂĄciĂł ĂĄt kĂvĂĄnja venni a rĂ©gi helyĂ©t, ez is tematizĂĄlĂłdik koreogrĂĄfiailag.â A forma Ășj, a test a rĂ©gi: nem is talĂĄlhatunk ennĂ©l szebb metaforĂĄt arra, hogyan Ćrzi meg a test a mozdulatokat, miközben a szerep mĂĄr megvĂĄltozott.
A Tricks & Tracksben egymĂĄshoz Ă©rĆ testek Ășgy jelenĂtik meg a piros-fekete-fehĂ©r szĂnpadkĂ©pben a zajos magĂĄnyt, hogy közben el is szĂ©dĂŒl a nĂ©zĆ. Az elĆadĂĄs egyik csĂșcspontja a Vasas Erika Ă©s Holoda PĂ©ter ĂĄltal tĂĄncolt duĂł, amelynek fĆ eleme, hogy a tĂĄncosnĆ egy, a bokĂĄira fogatott kötĂ©len lĂłg lefelĂ©, partnere pedig hol elkapja, hol elengedi.
Amikor a nĂ©zĆ mĂĄr Ă©ppen fellĂ©legezne, hogy Ă©psĂ©gben leĂ©r, hirtelen Ășjra a magasa lendĂŒl, s nemcsak felfelĂ©, de körbe is elkezd pörögni. NĂ©zni is rĂ©misztĆ, mennyire kell uralnia valakinek a testĂ©t Ă©s a mozdulatait, hogy mindez kivitelezhetĆ legyen. Ăn lentrĆl szĂ©dĂŒlök, az elĆadĂĄs pedig elĂ©rte a cĂ©ljĂĄt. Nem kell ugyanis egy alpinista kötĂ©len lefelĂ© lĂłgva pörögni ahhoz, hogy az ember sajĂĄt sorsĂĄnak szĂ©dĂŒletes forgĂĄsaival szembesĂŒljön. Azzal, hogy ez az egĂ©sz lecsupaszĂtott elĆadĂĄs az Ă©let tĂ©riszonyĂĄrĂłl mesĂ©l, hogy milyen nehĂ©z elengedni magunkat akkor is, ha közben tudjuk, egy mĂĄsik ember talĂĄn megĂĄllĂtja a zuhanĂĄst. A körbe sodrĂłdĂł semmit övezĆ kapaszkodĂłkat mesĂ©lik ezek a tĂĄncolĂł testek, szenvedĂ©llyel, de közben rutinosan, profin, hideg kiszĂĄmĂtottsĂĄgban. Ez talĂĄn az egyetlen hĂĄtrĂĄnya is a darabnak, Ă©rzĆdik rajta a munka minden fĂĄzisĂĄnak rutinja: hogy minden mozdulat a helyĂ©re fog kerĂŒlni, Ă©s nem zuhanhatunk vĂ©gzeteset. Ez a rutin azonban mĂĄr elĂ©g ahhoz, hogy elemi erĆket is megmutasson abbĂłl, amelyek a vilĂĄgunkat uraljĂĄk, Ă©s amelyek Ă©ppen olyan vonzĂłak, mint amennyire szĂ©dĂŒletesen rĂ©misztĆek. Ahogyan a tĂĄncosok mĂ©rhetetlenĂŒl sok munkĂĄval Ă©s alĂĄzattal, mozdulatrĂłl mozdulatra tanuljĂĄk meg, hogyan vĂĄlik a test eszközzĂ© Ă©s nem teherrĂ© a szĂnpadon, Ășgy az elĆadĂĄs pörögve-forogva, posztmodern bĂșgĂłcsigakĂ©nt jelzi azt, hogy a hĂ©tköznapok, Ă©s a bennĂŒk megjelenĆ identitĂĄsok mögött nagyon sok munka van.
Az elĆadĂĄs vĂ©ge egy divatbemutatĂłt idĂ©z, mintha egy kifutĂłn lĂ©pdelnĂ©nek a tĂĄncosok. Egyre tƱnnek el rĂłluk a ruhadarabok, amelyek vĂ©gĂŒl mĂĄr el is veszĂtik jelentĆsĂ©gĂŒket. A darab vĂ©gĂ©n a meztelen testek lassĂș forgĂĄsban tĂĄrulnak a nĂ©zĆ elĂ©, Ășjra igazolva, hogy bĂĄr az öltözködĂ©sen Ă©s kĂŒlönfĂ©le szimbĂłlumokon keresztĂŒl megfogalmazott identitĂĄs korĂĄntsem Ășj gondolat, azonban tovĂĄbbra sem veszĂt aktualitĂĄsĂĄbĂłl. Ez törtĂ©nik ugyanis, minden nap. Mindenki felöltözteti a testĂ©t, elmegy dolgozni, mulatni, ismerkedni, sĂrni Ă©s nevetni. KiĂĄll a vilĂĄg elĂ©, hogy lehetĆleg minĂ©l többet elfelejtsen mindabbĂłl, amire a teste örökre emlĂ©kezni fog.
ForrĂĄs: http://divany.hu/stilfuresz/2015/02/28/amire_emlekszik_a_test