top of page

EskĂŒvƑ a TrafĂłban | FrenĂĄk PĂĄl TĂĄrsulat: Hymen

Czimmermann MĂĄria @olvassbele.com

2012. ĂĄprilis 13.


Nagy vĂĄrakozĂĄs elƑzte meg a FrenĂĄk PĂĄl TĂĄrsulat Ășj darabjĂĄnak bemutatĂłjĂĄt. A TrafĂł szokĂĄs szerint zsĂșfolĂĄsig megtelt. A tĂĄrsulatnak sok a rajongĂłja, akik igazi premiert utoljĂĄra 2010-ben lĂĄthattak, mert a tavaly bemutatott Frisson felĂșjĂ­tĂĄs volt.

Az elƑadĂĄs cĂ­me Hymen – az eskĂŒvƑ, a nĂĄsz latin istensĂ©gĂ©nek neve.


A szĂ­npadon egy nagy, ĂĄtlĂĄtszĂł felfĂșjhatĂł medencĂ©t lĂĄtunk, ami ĂŒres, de ha mozognak benne, azt az illĂșziĂłt kelti, hogy vĂ­zzel van tele. A medence fölĂ© rengeteg menyasszonyi ruhĂĄt fĂŒggesztettek fel. Az emberek lakodalomra kĂ©szĂŒlnek. A szƑke menyasszony (Jantner Emese) mĂ©g kombinĂ©ban a menyasszonyi ruhĂĄjĂĄt adja oda a kerekes szĂ©kben ĂŒlƑ fiĂșnak, hogy elterelje a figyelmĂ©t, arrĂłl, hogy a szintĂ©n szƑke vƑlegĂ©nnyel (Feicht ZoltĂĄn) szeretkezik. A vƑlegĂ©ny a bakancsĂĄt fĂ©nyesĂ­ti, a nƑ a ruhĂĄjĂĄt prĂłbĂĄlja. Majd kimennek, Ă©s egy szĂŒrke-fekete ruhĂĄs, fekete hajĂș lĂĄny (Vasas Erika) jön be, Ă©s azt tĂĄncolja el, hogy Ƒ ettƑl az egĂ©sztƑl nagyon ki van borulva. VergƑdik a medencĂ©ben, majd nem mozdul többet.


A tolĂłszĂ©kes fiĂș kiemeli magĂĄt a szĂ©kbƑl, Ă©s kimenti a lĂĄnyt. A lĂĄny ĂĄjultnak tƱnik, a fiĂș Ă©lesztgeti, majd talpra ĂĄllĂ­tja, Ă©s jĂĄrni kĂ©nyszerĂ­ti. A lĂĄny, mint valami rab, engedelmeskedik, Ă©s a kezĂ©nĂ©l fogva hĂșzza a fiĂșt a szĂ©kĂ©vel egyĂŒtt.


Bejön egy mĂĄsik rokon (Nelson Reguera). Neki sincs Ă­nyĂ©re a lakodalom, de nincs annyira kĂ©tsĂ©gbeesve, mint a lĂĄny. A medence szĂ©lĂ©n egyensĂșlyoz, vergƑdik Ƒ is egy kicsit, majd jĂĄtszani kezd a mozgĂĄssĂ©rĂŒlt fiĂșval. Az ilyen jelenetek idƑnkĂ©nt elƑfordulnak FrenĂĄk-darabokban, Ă©s nagyon szoktam szeretni, amint utĂĄnozzĂĄk egymĂĄst, nagyon figyelnek egymĂĄsra a szereplƑk, Ă©s aztĂĄn örömmel egyĂŒtt mozognak. Reguera is összeomlik, a fiĂș vigasztalja.


KĂ©sƑbb a szƑke nƑvel, aki valĂłszĂ­nƱleg az anyja, konfliktusba kerĂŒl a tolĂłszĂ©kes fiĂș, Ă©s egymĂĄshoz sem Ă©rve „verekszenek”. Az anya elutasĂ­tĂĄsĂĄban, tĂĄmadĂĄsĂĄban, a fogyatĂ©kos fiĂș dacos ellenkezĂ©sĂ©ben lappang az idƑnkĂ©nt kirobbanĂł keserƱsĂ©g, hogy az anya nem tudja Ƒt elfogadni. Mert egyĂ©bkĂ©nt gondoskodĂłan, szelĂ­den bĂĄnik vele, de az eskĂŒvƑvel jĂĄrĂł stressz kihozza belƑle is az elkeseredĂ©st.


A Holoda PĂ©ter ĂĄltal zseniĂĄlisan megszemĂ©lyesĂ­tett mozgĂĄs- Ă©s Ă©rtelmi sĂ©rĂŒlt fiĂș volt az egyetlen Ă©rdekes, figyelemremĂ©ltĂł Ă©s szerethetƑ jelensĂ©g a darabban. Az elƑbb leĂ­rt jelenetek pedig a legszebbek Ă©s legemlĂ©kezetesebbek, mert ezekben vannak legalĂĄbb olyan rĂ©szletek, melyekhez hasonlĂłakat mĂ©g nem ismertem FrenĂĄk mĂĄs darabjaibĂłl. EgyĂ©bkĂ©nt minden tĂĄncos a tƑle megszokott mozgĂĄs- Ă©s Ă©rzĂ©svilĂĄgot jelenĂ­ti meg. (Feicht ZoltĂĄnt ugyan mĂ©g nem lĂĄttam FrenĂĄknĂĄl, de az ĂĄltala jĂłl megformĂĄlt karaktert igen.) És ha vĂ©ge a kĂ©szĂŒlƑdĂ©snek, fotĂł, Ă©s kezdƑdhet a mulatsĂĄg.


A dramaturgia ĂĄltal elƑírt mulatsĂĄg azonban megmaradt a szĂ­npadon. Az elƑadĂĄst ettƑl kezdve komolyan venni nem tudtam, igazĂĄn szĂłrakoztatĂłnak sem talĂĄltam. Igen zavarĂł, hogy minden tĂșl konkrĂ©t. Hogy rĂĄismerek arra, milyen egy lagzi, Ă©s semmi ezen tĂșlmutatĂłt nem sugall. A jelenet nem mĂĄs, mint önmaga. PĂ©ldĂĄul: mĂĄr mindenki be van rĂșgva, Ă©s kötekednek egymĂĄssal. Az izmos pasi zuhanyozik, majd kidƑl. Nincs is mĂĄr kedve az arĂĄjĂĄhoz, hiszen ami csak törtĂ©nhetett, az mĂĄr Ășgyis megtörtĂ©nt közöttĂŒk.


Az egĂ©sz eskĂŒvƑ csak formalitĂĄs, amit egyedĂŒl a szƑke nƑ Ă©lvez, de azĂ©rt Ƒ is szenved tƑle. Úgy, ahogy Jantner Emese szenvedni szokott a FrenĂĄk-elƑadĂĄsokban. A vƑlegĂ©ny bĂŒszke, mert olyan macsĂłs dolog, hogy mostantĂłl „enyĂ©m a nƑ”. A többiek csupĂĄn jĂł kĂ©pet vĂĄgnak az egĂ©szhez, Ă©s megprĂłbĂĄljĂĄk Ă©lvezni. Van tĂĄnc meg magyar nĂłta is, ahogy kell. De a feszĂŒltsĂ©g olykor kirobban, beintenek, csak Ășgy, a vilĂĄgnak, Ă©s mosoly helyett vicsorognak. Mindenki fƑszereplƑ szeretne lenni, menyasszony Ă©s vƑlegĂ©ny egyszerre. EzĂ©rt van mindenki menyasszonyi ruhĂĄban, a bakancs a lĂĄbukon meg a vƑlegĂ©nyt jelenti. Ez bizony frenĂĄki panel, volt mĂĄr a FiĂșk-ban is hasonlĂł. NĂ©ha egĂ©szen mesejĂĄtĂ©kszerƱnek tƱnik a lĂĄtvĂĄny a kirĂĄlylĂĄnyos ruhĂĄkkal, a szƑke nƑvel, a szƑke kirĂĄlyfival meg a fekete hajĂș HamupipƑkĂ©vel.


A felfĂșjhatĂł, puha Ă©s ĂĄtlĂĄtszĂł medence, a menyasszonyi ruhĂĄk lebegƑ tĂŒllszoknyĂĄi, a vilĂĄgos szĂ­npad sĂșlytalannĂĄ teszik az emberek szenvedĂ©sĂ©t. A mozgĂĄs, a drĂĄmaisĂĄg elvĂ©sz ebben a közegben. A fogyatĂ©kos fiĂș tƱnik az egyetlen eleven lĂ©nynek ezek között a kĂ­sĂ©rtetek között.

FrenĂĄk gyakran hasznĂĄl fogyatĂ©kos emberekre jellemzƑ mozgĂĄsokat a koreogrĂĄfiĂĄkban. Gyakran elƑfordul munkĂĄiban a siketek jelnyelve, az autistĂĄkra jellemzƑ mozgĂĄsok, a megbĂ©nult lĂĄb. Ez nagyon tetszik, mert Ă­gy teljes a vilĂĄg. A tĂĄncos az egyik pillanatban mĂ©g a földön csĂșszik bĂ©na lĂĄbakkal, a következƑ pillanatban meg elkĂ©pesztƑ akrobatikus mozgĂĄst mutat be. SƱrĂ­tve jelenik meg, hogy ugyanaz az ember lehet vĂ©gtelenĂŒl elesett Ă©s csodĂĄlatosan ĂŒgyes. A fogyatĂ©kossĂĄg nem ritka Ă©s kĂŒlönleges dolog, bĂĄrhol felbukkanhat.


A Hymenben viszont Holoda PĂ©ter vĂ©gig bĂ©na marad Ă©s Ă©rtelmi sĂ©rĂŒlt (mĂ©g a taps alatt is). Tudjuk, hogy a valĂłsĂĄgban is ritka a csodĂĄs gyĂłgyulĂĄs. HiĂĄba prĂłbĂĄlnĂĄnk mĂĄsra gondolni a lĂĄtottakrĂłl, a rokkantsĂĄg tĂĄrgyiasulĂĄsa, a kerekes szĂ©k visszavonhatatlanul a konkrĂ©thoz lĂĄncol. ElvĂĄgja annak a lehetƑsĂ©gĂ©t, hogy a lĂĄtvĂĄny önmagĂĄnĂĄl többet jelenthessen.


Egyszer meg lehetett nézni, de Frenåkéktól sokkal nagyobb élményekhez szoktam. Többet is vårok.


ForrĂĄs: https://olvassbele.com/2012/04/13/eskuvo-a-trafoban-frenak-pal-tarsulat-hymen/

bottom of page