top of page

Ezt egy Ă©leten ĂĄt kell jĂĄtszani?

Horeczky Krisztina @ NĂ©pszabadsĂĄg

2012.04.06.


FrenĂĄk PĂĄl TĂĄrsulat: Hymen TrafĂł


Egy kivĂĄlĂł, (ön)ironikus szĂ­nĂ©sz a pĂĄlyĂĄja kezdetĂ©n arrĂłl beszĂ©lt nekem: noha Ă©rzĂ©se szerint Ă©lete vĂ©gĂ©ig furcsa, vicces, hendikepes ïŹgurĂĄkat fog jĂĄtszani, svĂĄjcisapkĂĄban, vastag szemĂŒveggel, azĂ©rt remĂ©li, talĂĄn mĂłdja lesz valĂłs hangon, egyĂ©nisĂ©gĂ©vel nĂ©mikĂ©pp megegyezƑ szerepben is megnyilvĂĄnulni. „SzeretnĂ©k egyszer bejönni a szĂ­npadra, Ă©s azt mondani egy jĂłl szabott öltönyben: jĂł napot kĂ­vĂĄnok, ez Ă©s ez vagyok, Ă©s kisasszony, magĂĄĂ©rt odaadnĂĄm mindenemet” – Ă­gy Kocsis Gergely, a budapesti Katona JĂłzsef SzĂ­nhĂĄz tagja.

FrenĂĄk PĂĄl ötvenperces patronpuffogtatĂĄsa egyebek közt azt bizonyĂ­totta, mi törtĂ©nik, amikor a hajdanĂĄn Ășjdonnak tetszƑ, vakmerƑ stĂ­lus tartalmatlan, ĂŒres manĂ­rrĂĄ, mĂ­g a szerep ĂĄlsĂĄgos, ernyedt pĂłzzĂĄ lesz. A Hymen (hĂĄzassĂĄg, nĂĄsz, szƱzhĂĄrtya) a sajtĂłanyag ismerete nĂ©lkĂŒl kusza kapcsolati hĂĄlĂłk kibogozhatatlan szövevĂ©nye, melyben legföljebb machetĂ©vel lehetsĂ©ges rendet vĂĄgni. A szĂ­nen egy fölfĂșjhatĂł, vĂ­z nĂ©lkĂŒli gumimedence. A hĂĄtrĂĄnyos helyzetƱ famĂ­lia szƑke leĂĄnya (Jantner Emese) az eskĂŒvƑjĂ©re kĂ©szĂŒl, ĂĄm nem veti szĂ©t a boldogsĂĄg: a fölĂŒtĂ©skor szĂĄjĂĄt ordĂ­tĂĄsra tĂĄtja, majd ĂĄbrĂĄzata, akĂĄr a keresztfĂĄra tekintƑ SzƱz MĂĄriĂĄĂ©. Hamarost erotikus dulakodĂĄsba fog egy narcisztikus, cĂ­mlapmodellszerƱ ifjĂșval (Feicht ZoltĂĄn), aki minden lĂĄtszat ellenĂ©re nem a jövendƑbelije, hanem a testvĂ©re. A kerekes szĂ©kes, artikulĂĄtlan hangokat kiadĂł, fogyatĂ©kos ïŹĂș az öccse (a remek Holoda PĂ©ter). A fekete hajĂș, tĂșlfƱtött fehĂ©rnĂ©p pedig a hĂșga – s mint olvastam, fattyĂș Ă©s cigĂĄny (Vasas Erika). A pĂ©terfyborisan affektĂĄlt mĂĄtka az idegen ajkĂș, snĂĄjdig jegyesĂ©re (Nelson Reguera) ĂŒgyet sem vet. A kĂ©pessĂ©ges elƑadĂłk hosszasan vergƑdnek, hĂĄnykolĂłdnak, tĂ©pkedik egymĂĄst Gilles Gauvin sikolyokkal, hörgĂ©sekkel tarkĂ­tott vegyes elegyesĂ©re. A sallangoktĂłl terhelt, mintha a szĂ©l hordta volna össze, szedett-vedettsĂ©g az unĂĄsig ismert – fƑkĂ©nt az InTimE-bĂłl visszaköszönƑ – konzervjelenetek tĂĄrhĂĄza. Az alkotĂł eleinte rejtĂ©lyeskedƑ, lidĂ©rces groteszkkel kĂ­sĂ©rletezik (a hĂĄttĂ©rvĂĄszonra kivetĂ­tett, menyegzƑi ruhĂĄt viselƑ öregasszony kĂ©pe hatĂĄsos), ĂĄm ihlettelen modorossĂĄga vĂ©gĂŒl revĂŒs giccsbe fullad – a queeresztĂ©tika jegyĂ©ben. A szereplƑk a She’s a Ladyre, Brahms V. magyar tĂĄncĂĄra Ă©s A mi szerelmĂŒnkrƑl de sokat beszĂ©lnek cĂ­mƱ nĂłtĂĄra ropjĂĄk. A menyasszonyi ruhĂĄban csĂŒrdöngölƑ, bakancsos fĂ©rïŹak Matthew Bourne 1995-ös, biszexuĂĄlis HattyĂșk tavĂĄt juttattĂĄk eszembe. Az utalĂĄsi szĂĄndĂ©kot erƑsĂ­ti, hogy a fĂ©lmeztelen Jantner Csajkovszkij balettzenĂ©jĂ©re szĂłlĂłzott, elszĂĄntan szenvelegve.


FrenĂĄk mƱvĂ©szi attitƱdje ahhoz hasonlatos, mint amikor egy kapatos fĂ©rïŹ ember beszabadul egy falusi cĂ©llövöldĂ©be, ottan összevissza lƑdöz, majd az ĂĄhĂ­tott fƑnyeremĂ©ny, a hatalmas plĂŒsspanda helyett eltalĂĄl egy malacperselyt. A fĂ©rcmƱ befejezĂ©sekĂ©nt madzagon lĂłgĂł araruhĂĄk hullanak le a magasbĂłl – JirĂ­ KyliĂĄn eredeti ötletĂ©t ĂșjrahasznosĂ­tva. A „menyecskĂ©k” mellett a Jantner ĂĄltal a nĂ©zƑtĂ©rrƑl a deszkĂĄkra csĂĄbĂ­tott fĂ©rïŹak/önjelölt kĂ©rƑk ĂĄcsorognak – köztĂŒk BozĂłki AndrĂĄs, mellkasĂĄn 8-as sorszĂĄmmal. A tökĂ©letes testƱ, roppant mutatĂłs tĂĄncosok között az egykori kultuszminiszter tĂ©tovĂĄbbnak tƱnik, mint amikor a jegypĂ©nztĂĄrnĂĄl, majd a szĂ­nhĂĄzterembe valĂł bejutĂĄskor csörtetett elƑre, pöffeteg arroganciĂĄval követelve elsƑbbsĂ©get magĂĄnak. A reflektorok fĂ©nyĂ©ben vadkörtevigyorral leplezi zavarĂĄt, megszeppenten integet hölgyĂ©nek – miközben a You’ll Never Find Another Love Like Mine szĂłl.


FrenĂĄk PĂĄl rendre megbicsaklĂł hangja egyre hamisabban cseng, (Ășjabb) henyesĂ©ge nem mĂĄs, mint oeuvre-jĂ©nek nosztalgikus karikatĂșrĂĄja. Az alsĂłgatyĂĄval kombinĂĄlt dzsigolĂłzakĂłt idƑszerƱ volna jĂłl szabott öltönyre cserĂ©lni, majd az infantilis, hagymĂĄzas szabvĂĄnyhadova helyett elƑ kĂ©ne ĂĄllni az egyetlen Ă©rvĂ©nyes, tĂ©ttel bĂ­rĂł, felnƑtt közlendƑvel.

bottom of page