Frenák

nol.hu @ MGP

2008.12.14


InTimE – szójátékos – címmel Frenák Pál Társulata a Trafóban bemutatta új estjét. A legnagyobb koreográfusok – Marius Petipa, Fokin, Balanchine, Harangozó Gyula vagy Eck Imre – sem csak remekeket szültek. Szapora munkásságukból legfeljebb hat igazán maradandó csúcs van.


Frenák hosszabb ideje mintha kiszáradt tollal írná életművét. Az InTimE-t úgy nézzük, mintha először találkoznánk Frenák-művel. Csupa meglepetés. Erős hatás. A kivitelezés könnyed eleganciája. Az arányok megkapó, tökéletesség érzetét keltő harmóniája. Az erotika szégyentelen vadsága és klasszikus előkelősége. A meztelenség kiszolgáltatottság helyett méltóságot sugároz. Magától értetődő önmaga vállalását az előadók részéről. A nézőben pedig gyönyörűséget kelt a műtárggyá változtatott test szépsége.


Majoros Gyula és Molnár Péter, Ferenczi László rózsaszálakkal behintett üres porondja mélyén roppant élénkpiros kerevet (hol eltűnik, hol uralkodóan előtűnik Marton János mesteri világításváltozásaiban). Mintha hatalmas ősanyaöl volna. Menedéket nyújt. Megpihenést. Védelmet. Új csatába küldő energiaforrás. A kerevet sokfunkciójú díszlet. Színfolt. Tértagoló eszköz. Kellék. Segédeszköz. Paraván. Szilárd biztonság a cseppfolyós sötétben. Kiindulási pont. Nyugvópont.


A generál sötétek szabdalta fejezetek a szabatosan felépített negyven perces műben a kín, a vágy, a kielégülés keresés fájdalmas hajszáját terítik a nézők elé.

Elkápráztató Frenák kínjainak kimeríthetetlensége. Mélységesen mély a kínok kútja, ha szabad kölcsönvenni az szállóigévé lett idézetet. A színpadot folyamatosan izzásban tartja a beérhetetlen teljesség, a kielégülés nélküli hajszoló erotika. A kifejezhetetlen kívánás, a befejezhetetlen csaták pontos kivitelezése. A küzdelem nem annyira az elérhetetlen Másikkal folyik, hanem az egyes vágy hajtotta belsejében. Önmagával vívódik a nyitó szólót akrobatikusan és a Frenák megérlelte előadóművészként bravúrosan térbe-kínlódó Nelson Reguera Perez. Két egymás mozgását tükörként visszhangzó görl frivolan párbeszédet folytat a közönséggel. Plasztikus jelbeszédet használnak. Ez alkalommal Frenák anyanyelvét, a jelnyelvet fölényes humorral kezeli. Valóságos bravúr a duett jelelő betétje. A promiszkuus pas de troi: Fekete Zoltán, Nelson Reguera és Kolozsi Viktória elragadó hármas közösülő párharca az ágyban.


Frenák hat táncosa: Lisa Kostur, Kolozsi Viktória, Janter Emese, Fekete Zoltán, Czéh Balázs (és a kubai fiú) most nem az elrendező fegyelem áldozatos teljesítői. Önálló, szabad akaratú előadóművészek. Megőrzik saját arcukat, miközben katonai fegyelemmel végrehajtják testkínzó mozgássoraikat.


A beteljesedésnek ható befejezésre kóda következik. A 2 méter 10 centiméter magas, eredetileg nem táncos képzésű Czéh Balázs magányosan ül a kanapén. A félhomályban mintha ketten volna. Kibontakozik leszegett fejű, magános fájdalma. Testét maszk fedi, festés. Mintha elhamvadt volna a szeretkezések túlizzásában. Nem kiégett. Elégett.


Forrás: nol.hu


Recent Posts

See All