Szentgyörgyi Rita @ hvg.hu
2021.03.28
Az egyik legnagyobb hatású kortárs mozgásszínház, a Frenák Pál Társulat alapítója nemzetközi szinten is elismert táncos-, koreográfus-, és pedagógiai munkásságával, egyedi táncnyelv létrehozásával érdemelte ki a Kossuth-díjat.

HVG: Milyen érzés „kakukktojásnak” lenni a díjazottak között, akik többnyire a kormányhoz való lojalitásuk miatt részesültek magas állami kitüntetésben? F. P. : Mióta az eszemet tudom, kakukktojás voltam – és vagyok – szinte mindenhol. Azzal kezdődött, hogy halló gyermekként a jelnyelvvel kommunikáltam otthon az édesanyámmal, a szüleimmel, a testvéreimmel és gyanakodva tekingettem a külvilágra, mert éreztem, hogy a szavak sokszor mennyire nem fedik a valóságot, hogy sokaknál mennyire nincs harmóniában a testbeszéd a kimondott szavakkal.
Számomra soha nem az volt a fontos, hogy mások milyen értékrendszerbe pozícionálják magukat.
Azt hiszem minden művésznek, alkotónak, önmagával kell megküzdenie, az alkotói hitelessége és az emberi öné